Tuesday 14 June 2016

Soms denk ik wel eens........Mensen, mensen toch!


De meeste mensen zijn niet echt geïnteresseerd in de ondergang van de wereld. Wie zegt trouwens dat de wereld onder zal gaan?  Jehova’s getuigen, maar die hebben tot nu toe steeds ongelijk gehad. Aan de wetenschap hebben we wat dat betreft niet veel. Die bewijst alles wat haar opdrachtgevers bewezen willen zien. De meeste wetenschap gaat om geld en al lang niet meer om kennis. We zijn derhalve aangewezen op wat we geloven en op het herkennen van zuivere wetenschap. Op wat we als onze eigen waarheid zien. Daarbij laten we ons maar wat graag overtuigen door mensen die doen alsof ze het weten.  En vooral door mensen die in staat zijn ons de ultieme vijand voor te schotelen. Onze zogenaamde leiders.

De meeste mensen houden ook niet van problemen, maar eerder van zorgeloosheid. Ophouden met dat gezeur. Positief naar de toekomst kijken. Niet blijven hangen in het verleden. Optimisme. We redden het wel, want we hebben het steeds gered. Heeft de aarde een houdbaarheidsdatum? Misschien wel, misschien ook niet. Heeft de mensheid een houdbaarheidsdatum? In ieder geval zijn we het enige ras dat in staat is andere rassen en zichzelf uit te roeien.

We weten nog steeds meer niet dan dat we wel weten,ondanks dat we denken dat onze kennis enorm toegenomen is. We sturen satellieten en ruimteschepen het heelal in, laten ze landen op de maan en verre planeten, maar zijn amper in staat op onze eigen planeet orde op zaken te stellen. Het is maar waar de prioriteit ligt.

We denken in ideologieën en macht. We ontwerpen systemen en laten onze medemensen geloven dat die werken. Alles moet systematisch en grootschalig. Planmatig op weg naar de ondergang.
Ik behoor niet tot de optimisten, niet tot de zorgelozen, niet tot de gelovigen. Ik ben er eerder van overtuigd, dat we ten onder zullen gaan aan de spelletjes die we met elkaar spelen. Dat we zullen sneuvelen, dat we opgeofferd worden aan de macht van het geld dat we zelf bedacht hebben en dat ons vervolgens is gaan regeren. Het gaat een keer goed mis. We hebben ons diep in de schulden gewerkt en we zullen niet in staat blijken die schulden af te lossen. Schuld is een relatief begrip. Schaf het geld af en er is geen schuld meer. Schaf het geweten af en de schuld verdwijnt als sneeuw voor de zon. 

Wat zou er gebeuren als de Amerikanen de schuld aan de Chinezen niet kunnen of willen terugbetalen? Wat gebeurt er als ze alle Chinezen het land uit zetten en hun eigendommen confisqueren en nationaliseren? De wereld beweegt in de richting van hernieuwd eng bemeten nationalisme en protectionisme. We stalen en stelen nog steeds wat we kunnen stelen om het zelf beter te hebben dan de rest. We zijn niet in staat te delen en te verdelen. Alles is voor de winnaar. Dat is het doel van het spel. De absolute macht over de aardbol. Kijk die jongens en meisjes nu toch eens spelen met hun boten, vliegtuigen, tanks, raketten en ander wapentuig. Heeft iemand ze nog echt in de hand? De angst regeert. Hoe kan iemand als Kim Jong-un in het zadel blijven? Of iemand als Assad? Of de familie Aliyev? Of Poetin? Toch enkel door grootschalige bangmakerij. De ideologie erachter is volstrekt betekenisloos geworden. Het gaat alleen nog om geld en macht. Spelletjes op hoog niveau. Nou ja hoog?

Mijn ideologie is beter dan de jouwe. Mijn religie is beter dan de jouwe. Dat is zo ongeveer het niveau. En het zijn allemaal slechts bedenksels. Heilige boeken bestaan niet. Boeken wel. Niets wat ooit geschreven is is absoluut waar, zelfs dit niet. Waarheid is tijdgebonden. Boeken worden verbrand omdat de inhoud onwelgevallig was. Liedjes worden verboden. Iemand lijkt te kunnen bepalen wat we wel of niet kunnen zingen. Het moet toch niet veel gekker worden. Er zijn mensen die ervan overtuigd zijn dat wij niet in staat zijn om met vrijheid om te gaan en die daarom die vrijheid maar zoveel mogelijk proberen te beperken zodat we niet in de verleiding komen onszelf kwaad te doen. Paternalisme en maternalisme vieren hoogtij. Regels, regels en meer regels. In sommige landen worden politici zelfs afgerekend op het aantal wetsvoorstellen dat ze indienen. Hoed u voor de preventiestaat!

Vrijheid lijkt een groot goed. Voor veel mensen lijkt het moeilijk ermee om te gaan. Vrijheid is de zus van verantwoordelijkheid. Waar wij niet langer zelf de verantwoordelijkheid voor onze vrijheid nemen wordt het pad geëffend voor verkeersregelaars. Wetgevers die het vrije verkeer dichttimmeren met regels. We eisen vrijheid, maar willen geen verantwoordelijkheid. Verantwoordelijkheid betekent aansprakelijkheid. Wij willen niet aangesproken worden op ons gedrag. Daar zijn we ook bang voor en het maakt velen agressief. Vooral degenen die vrijheid interpreteren als een vrijbrief voor welk gedrag dan ook. Ik kan doen, laten en zeggen wat ik wil, zonder rekening te houden met wie of wat dan ook. Dat is de simpele definitie van vrijheid, die de vrijheid om zeep helpt.

Zou er echt zoiets bestaan als een universeel geweten? Een natuurlijk besef van wat goed is om te doen en wat verkeerd? Ik waag het eerlijk gezegd te betwijfelen.  Als het er al is, dan wordt het er van kleinst af aan ingehamerd. Door ouders en opvoeders in wie het op hun beurt ingehamerd is door hun ouders en opvoeders. We zouden geen mythologie en geen religies, geen overheid nodig hebben als we het van nature hadden. Maar we hebben dat niet en moeten dus in het gareel gehouden worden om te voorkomen dat we elkaar uitroeien. Maar het helpt niet echt want dat doen we toch wel. We delegeren onze moordzucht aan de kerk, die de ketters vermoord en aan de staat (politie, leger en rechterlijke macht), die de misdadigers opsluit of ombrengt. Van nature zijn we waarschijnlijk goed noch slecht. De omstandigheden en onze ambities bepalen welke kant we op gaan.

Het volk, menig volk roept weer om een sterke man. Een echte leider. Iemand die hen vertelt waar het op staat, wie de echte vijand is. De terroristen. En alle vluchtelingen zijn potentiële terroristen. Iemand, zoals Duterte, die hen verbiedt te roken op straat, liedjes te zingen die hem niet zinnen, verkeerde boeken te lezen, valse profeten te volgen, alcoholische drank te nuttigen in openbare gelegenheden na een uur ’s nachts. Iemand die de vorige sterke man (Ferdinand Marcos) een staatsbegrafenis geeft, niet omdat hij sterk was, maar omdat hij een soldaat was, waaraan overigens ook nog getwijfeld kan worden. Een sterke man, die de verantwoordelijkheid van ons overneemt. Daarvoor zijn we bereid onze vrijheid in te leveren. De sterke man is als een vader. Hij weet wat goed voor ons is. En als we niet luisteren krijgen we straf. Zo zijn we immers opgevoed. Wij weten niet beter meer. De anarchisten zijn uitgestorven, uitgeroeid of tot staatsvijand nummer een gepromoveerd.

En intussen doet de sterke man wat nog sterkere mannen hem opdragen te doen. Hij houdt het volk arm, bang, dom en verdeeld.  Hij geeft hen een beetje brood en veel spelen. Net genoeg om in leven te blijven en soms zelfs dat niet. Met ere creperen is ook een kunst. Nee, ik word er niet vrolijker op als ik om me heen kijk, zie weinig redenen tot enig optimisme. Bewondering voor en afschuw van de wel optimisten wisselen elkaar af. Hebben ze gelijk of zijn ze gewoon achterlijk? Ben ik misschien gewoon achterlijk of paranoia?

Kijk toch eens naar al die kleine en grote criminelen, die elkaar naar het leven staan, elkaars families uitmoorden. Een mensenleven stelt voor hen niets voor. Wat brengt hen ertoe zo te handelen? Enerzijds is het machtswellust en anderzijds is het pure onmacht. Er zijn er die kansen zien en er zijn de kanslozen, die hun laatste strohalm grijpen. En allemaal hanteren ze angst als wapen. Intimideren, bedreigen, vernederen, mishandelen, martelen, vermoorden. Bovengedrag. Als we reageren met bovengedrag escaleert de situatie. Als we naar beneden gaan, laten ze ons nooit meer boven komen. Grote delen van de mensheid worden er gewoon onder gehouden. Het zijn slaven, geen vrije, verantwoordelijke mensen. Het gelijk van Machiavelli? Of nog verder terug het gelijk van Creon ( Thebe)? De onwetende massa, het volk, is niet in staat een wijze koers voor het land uit te stippelen. Maar aan de andere kant van die zelfde medaille staat Theseus (Athene), die wist dat er geen grotere vijand van het land bestaat dan degene die de wetten stelt en handhaaft. Het eeuwige dilemma.

Het wordt steeds duidelijker, dat de voedingsindustrie, de farmaceutische industrie en de zogenaamde medische wetenschap er geen belang bij hebben ons gezond te houden. Hun belang is werk hebben, werk houden en zoveel mogelijk winst maken. Het is nooit genoeg. Kijk maar eens naar bedrijven als ABF PLC, Coca Cola, Danone, General Mills, Kellogg, Mars, Mondelez, Pepsico,Unilever, Monsanto, Nestle, Bayer, Johnson & Johnson, Novartis, Roche, Pfizer, Sanofi, Merck, GlaxoSmithKline, AstraZeneca, Bayer en Gilead. Zie hoe ze de supermarkten volstoppen met vergif en hoe ze de doktoren omkopen, zodat die giftige pillen verstrekken. Is het scenario van Dan Brown’s ‘Inferno’ echt zover gezocht? Ik denk het niet.

De wereld wordt aan alle kanten gemanipuleerd door machtswellustelingen en vrekken. Mensen, die niet genoeg kunnen krijgen van macht en geld. Mensen, die geen enkele morele barriere kennen. Al het grote en kleine geweld in de wereld wordt georganiseerd en betaald door lieden die er belang bij hebben. Ze gebruiken godsdienst en ideologie om de wereld verdeeld en bang te houden en aldus te kunnen heersen. Ze gebruiken kansloze mensen om de kastanjes voor een schijntje voor hen uit het vuur te halen. Wie zich tegen hen verzet legt het loodje. De ‘seven sisters’ (olie-industrie) interesseert het helemaal niets of ze het leefmilieu van miljoenen mensen vergiftigen, of de uitlaatgassen van auto’s de lucht die we inademen verpesten. Het enige dat ze interesseert is winst, zoveel mogelijk winst voor aandeelhouders en vette bonussen voor degenen die de bedrijven leiden. Ze scheppen werkgelegenheid, maar vernietigen die ook weer even makkelijk als de winst tegenvalt. Politici worden en masse omgekocht in ruil voor concessies. Milieuactivisten worden vermoord. Optimisme is alleen mogelijk voor wie de ogen, oren, neus en mond dichthoudt en zijn handen thuis. Voor mensen die zich opsluiten in hun eigen fantasie-wereld, die vluchten in meditatie en mystiek. Of is de wereld die ik schets niet meer dan mijn fantasie-wereld? Misschien is alles wat ik beweer fictie en ben ik niet meer dan een zwartkijker? Wat is realilteit en wat is fictie? Weten wij dat nog? Hebben we daar nog kijk op? Of is ons inmiddels zoveel voorgelogen dat we het spoor compleet bijster zijn?

Volgens het Rode Kruis kampen 42 miljoen mensen in zuidelijk Afrika momenteel (mei 2016) met een gebrek aan voedsel. Zonder ingrijpen zal dat aantal dit jaar stijgen tot zestig miljoen. Kinderen sterven, volwassenen sterven. Het vee sterft. Droogte en honger. Kan het iemand, behalve het Rode Kruis, wat schelen? Ze moeten daar hun eigen problemen maar oplossen. Dat moeten wij toch ook?  Nederlanders hebben nauwelijks nog enig besef van hun koloniaal verleden. Hadden wij dat wel, dan zouden we ons realiseren dat we nog een gigantische schuld open hebben staan. (Waren wij Nederlanders niet ook de uitvinders van ‘Apartheid’?) Dat willen we liever niet, dus verdringen we ons verleden. En in Europa zijn de Nederlanders wat dat betreft niet de enigen.  De Spanjaarden, de Portugezen, de Fransen en de Britten konden er ook wat van. Het is maar een voorbeeld van wat we laten gebeuren zonder ons er echt druk over te maken. Nu is het ‘Verweggistan’, terwijl het enkele eeuwen geleden dichtbij genoeg was om leeg te roven!  Net zomin als er een Europees gevoel bestaat, bestaat er ook al helemaal geen wereldgevoel. In feite zijn mensen gewetenloos en worden ze gedreven door eigen belang. De solidariteit heeft de wereld verlaten als ze er al ooit geweest is.