Wednesday 23 November 2011

Waarom mijn kraan nog steeds lekt

Geen vakman meer te vinden. Ik woon in een toptechnologische regio, maar wie repareert mijn lekkende kraan? Iedereen weet hoe het zou moeten maar niemand kan het nog. Het onderwijs is steeds theoretischer geworden. Steeds minder jongelui leren een vak dat met twee handige rechterhanden uitgeoefend wordt. Mijn kraan lekt. Kan iemand het afdichtrubbertje vervangen? Welke sleutel heb ik daarvoor nodig? Het voorbereidend middelbaar beroeps onderwijs loopt , net als mijn kraan, leeg. Scholen sluiten omdat niemand nog een vak wil leren. Gouden bergen liggen klaar voor de laatste der Mohikanen.

Waar zijn we de fout in gegaan? Toen we managers beter zijn gaan betalen dan professionals? Toen iedereen ‘manager’ op zijn visitekaartje wilde hebben staan? Ik wou dat ik lood kon gieten. Ik zou het met trots op mijn visitekaartje zetten en kunnen vragen wat ik wil. Maar ik heb twee onhandige linkerhanden terwijl ik rechtshandig ben en dus staat er ‘manager’ op mijn visitekaartje. Met een goede gebruiksaanwijzing en perfect werkend materiaal wil het me nog wel eens lukken iets in elkaar te zetten of te repareren. Maar oh wee als die voorwaarden niet vervuld zijn. Dan vliegen de stukken ervan af en het gereedschap in het rond. Uren ben ik bezig om de resten van mijn verwoede pogingen op te ruimen. De kraan druppelt nog steeds. Dubbele frustratie.

Kunnen alleen de Chinezen nog dingen maken? Sinds mooi lullen bij ons in de stad is wordt er niet meer gepoetst. Tussen twee haakjes, nu ik het toch over poetsen heb, wie poetst er nog zijn schoenen? Of kopen we nieuwe als het zover is? Slimmeriken! Polen en voormalige DDR -burgers schijnen nog met hun handen te kunnen werken. Zoals Freddy. Behangen met kettingen en zwaar getatoeƫerd, maar oh zo handig. Hij is al weer terug naar Berlijn. Er wordt hier niets meer gebouwd. We krimpen en slopen. Iedereen gaat weg. Alleen de zeer getalenteerde mensenn blijven hier en organiseren vlinderdebatten. Omdat er hier minder concurrentie is. Het maaiveld is niet zo hoog voor muzikanten, dansers en voetballers. En omdat het in Limburg lekker woont, minder druk en niet zo duur is. Maar wie repareert mijn kraan?

Zuid - Limburg, bright side of life, wordt bevolkt door de wereldburger, art -director, burgemeester, wethouder, marketeer, schrijfster, HR-manager, componist, kunstenares, journalist, streetdance -instructeur, internetondernemer, drukker, zorgmanager, wijnimporteur, app-ontwikkelaar, coach, barista, regisseur, modediva, poppodiumdirecteur, consultant, brouwmeester, herborist, art -director, cinemadirecteur, geoloog, tandarts, PR - vrouw, ontwerper, businessanalist, dansdocent, conservator, aikido -beoefenaar, fijnproever, rentmeester, topkok, architect, alleskunner, stedenbouwer, geograaf, stewardess, klimaatchef, dierenarts, museumdirecteur, makelaar, ambtenaar, kantorengoeroe, hobbyslager en choreograaf. Ziedaar de dwarsdoorsnede van de Limburgse bevolking. Geen wonder dat mijn kraan nog steeds lekt.

1 comment:

  1. als de kraan drupt moet de economie gespekt
    dus dat wordt een nieuwe Grohe vrees ik

    ReplyDelete